“Fie ca hrana sa iti fie medicament si medicamentul hrana” spunea parintele medicinei , Hipocrate, in urma cu 2500 de ani. Daca in tumultul devoltarii industriale din ultimele sute de ani alimentatia , activitatea fizica sau ideea de timp liber au cazut pe locuri codase in ceea ce priveste prioritatile omului modern, iata ca in ultimele decade ele incep sa isi reclame dreptul la atentie. Si este un  drept legitim, daca ne gandim la tot mai multele studii medicale care arata cat de importante sunt pentru sanatate alimentatia, relaxarea, activitatea fizica si incarcarea cu amintiri, relatii, activitati placute.

Desi este la indemana si pare usor sa privesti catre tine si sa te pui pe primul loc in viata ta, practica ne arata de ( prea) multe ori altceva – nu avem timp sa petrecem timp cu prietenii, sa fim activi, sa gatim sanatos si uneori chiar sa mancam; si repetam aceste greseli pana cand apar semnele de oboseala, stres, boala sau pana cand imaginea pe care o avem despre noi se modifica. Excesul ponderal ne arunca intr-un alt cerc vicios in care scade stima de sine si poate altera relatiile cu ceilalti oameni, nu doar relatia de cuplu. Stiati ca 50 de kcal in plus ( un mar mic , adica )  timp de 10 ani , aduce 25 de kg in plus? Acesta este doar un exemplu din multele legate de modul in care un gest banal ne poate influenta foarte mult pe termen lung.

O alimentatie echilibrata este necesara, dar nu suficienta; hidratatea, miscarea, relaxarea, sunt elemente la fel de importante. Alegeti-va o zi pe saptamana in care sa consumati preponderent legume si fructe proaspete, de preferat ca atare, nuci, seminte crude, eventual si lactate slabe; o alta zi in care sa mergeti pe jos sau sa faceti orice alta forma de sport; rezervati-va cateva ore pe saptamana doar pentru voi – fie pentru a citi o carte sau pentru a va intalni cu prietenele si veti simti ca presiunea timpului ( lipsa) devine mai mica.

Este important nu sa mancam, ci sa ne hranim, sa alegem alimente cat mai putin procesate, cat mai variate  si sa ne acordam timp pentru masa. Daca ne grabim, vom mesteca mai putin, alimentele ajung in stomac ca si bucati mai mari, ceea ce va determina o crestere a secretiei acide ( pentru a compensa pregatirea incompleta a alimentelor de la nivelul cavitatii bucale ). Consecinta? Disconfortul dupa masa, balonarea si… aparitia mai rapida a senzatiei de foame…

Sanatatea incepe din interior si se rasfrange in tot ceea ce facem, 24 de ore din 24, 7 zile din 7. Chiar daca nu ne dam mereu seama, corpul nostru este beneficiarul a tot ceea ce facem noi zilnic, atat bine, cat si rau, iar mecanismele lui de a compensa efectele negative sunt, din pacate, limitate.

Dr. Luiza Pirvu – medic specialist boli de nutriție si diabet.